Budownictwo,  Transport

Morskie kontenery – co trzeba wiedzieć o ich budowie?

Morskie kontenery – co trzeba wiedzieć o ich budowie? Nieodłącznym elementem każdego morskiego transportu są kontenery. Budowa morskich kontenerów nie jest skomplikowana. Zazwyczaj wykorzystywane są w postaci metalowych skrzyń o standaryzowanych wymiarach. Zazwyczaj przewozi się nim towary drobnicowe.

Jak zbudowane są kontenery morskie?

Przyglądając się, jak skonstruowane są kontenery https://kontenery-morskie24.com.pl/, można stwierdzić, że budowa kontenerów morskich nie jest skomplikowana. Jednak muszą spełnić one szereg warunków, aby mogły zostać dopuszczone do obrotu. Szkieletem ich konstrukcji jest podstawa oraz narożne słupki, na które nakłada się ramę. Buduje się ją według poprzecznych ciężarów i nośnych belek.

Duże znaczenie ma podłoga i jej wytrzymałość. Ona to musi unieść nie tylko cały ciężar ładunku, ale także układarkę, która ładuje towar do kontenera. Zarówno na ścianach, jak i podłodze konstrukcji umieszczane są uchwyty, za pomocą których ładunek zostaje umocowany. Pozwala to na jego bezpieczne dowiezienie do celu.

Najbardziej odporną na ciężar i stabilną częścią powinny być słupki narożne. One są szkieletem, którego rolą jest podniesienie kontenera do pionu. Charakterystyczne jest, że kontenery morskie budowane są w taki sposób, że mają podwójne drzwi. Również te drzwi muszą być uniesione przez narożne słupki. To, co istotne, to fakt, że są one podwójne oraz muszą być odporne na wodę, co jest szczególnie ważne np. w czasie awarii statku. Standardowo drzwi są zamykane na ok. cztery zamki. Całość kontenera pokrywa dach, który zazwyczaj jest najsłabszym elementem, gdyż w czasie transportu pozostaje on wolny od obciążenia.

Rodzaje morskich kontenerów

Na rynku można spotkać kilka typów morskich kontenerów https://kontenery-morskie.biz.pl/, których budowa jest uzależniona od tego, do jakich przewozu towarów zostały przeznaczone

1. Kontenery morskie uniwersalne – przeznaczone do ogólnego wykorzystania

Jest to konstrukcja, która przeznaczona jest przede wszystkim do przewozu towarów drobnicowych. Wykorzystywane są również do przewozu produktów ciekłych i sypkich po wcześniejszej modyfikacji ich konstrukcji. Ten rodzaj ładunków przewożony jest w tzw. big begu, który wypełnia wnętrze konstrukcji kontenera, a jego wnętrze ładowane jest pneumatyczne. Urządzenie pneumatyczne lub naczepa w postaci kontenerowej wywrotki konieczna jest także do wyładunku. Natomiast produkty płynne przewozi się w pojemnikach nazwanych flexitankami. Ten rodzaj transportu jest zdecydowanie tańszy niż w tradycyjnych cysternach.

2. Kontener o konstrukcji otwartego dachu

Kontenery morskie zbudowane z opcją otwartego dachu przeznaczone są do przeważanie towarów, które znacznie wykraczają poza wysokość standardowej konstrukcji. Ładuje się z góry, zazwyczaj dźwigiem. Ten sposób ładowania pozwala przewozić w nich również ładunek, który trudno umieścić w tradycyjnym kontenerze przez drzwi. Na podłodze i ścianach umieszczone są specjalne uchwyty mocujące, a dopuszczalne obciążenie jest większe niż w zwykłych konstrukcjach. W czasie transportu, dach wraz z przewożonym towarem pokrywana jest specjalną plandeką. Jest ona wodoodporna oraz posiada linkę z zamknięciem celny. Używane są również kontenery z dachem ruchomym tzw. hard top. Drzwi wyposażone są w poziomą belkę, która pozwala na złożenie dachu do wewnątrz kontenera, gdy wymaga tego przewożony ładunek.

Kontenery z otwartym dachem lub dachem ruchomym są traktowane jako produkt specjalistyczny i wykonywane na zamówienia. Wielu przewoźników wykorzystuje je również do przewozu produktów sypkich ładowanych z góry. 

 3. Cysterna

Kontenery morski zbudowane w formie cysterny przystosowane są do przewozu płynów, również niebezpiecznych. Posiadają wszystkie niezbędne normy jakości i bezpieczeństwa. W czasie transportu pojemnik jest wypełniony tylko w 80%, co zabezpiecza ładunek w czasie ewentualnych gwałtownych falowań. Standardowa pojemność pojemnika wynosi 20.000 litrów

4. Platforma

Kontenery morskie skonstruowane w formie platformy służą do przewożenia wielkogabarytowych i ciężkich towarów. Ich ładowność wynosi ok. 40 ton. Platforma jest zbudowana w taki sposób, że podłoga wytrzyma nawet duże naciski punktowe.

5. Kontenery – chłodnie

Przeznaczone są do przewozu ładunków, które wymagają określonej temperatury. To, co charakterystyczne w ich budowie to wypełnienie ścian kontenera pianką poliuretanową. Aluminiowe T- gretingi pełnią funkcję powietrznych kanałów gwarantujących prawidłowy przepływ powietrza. W czasie ładowania chłodni istotne jest zachowanie szczeliny zapewniające dostęp powietrza. Na rynku coraz częściej wykorzystuje się nowy typ kontenerów, które posiadają drzwi otwierane z dwóch jego stron, które można również otwierać i zamykać od wewnątrz. Ten typ budowy kontenera morskiego pozwala na zredukowanie relokacji pustych konstrukcji.

Producenci podkreślają, że w czasie użytkowania kontenerów należy szczególnie zwrócić uwagę na ich stan techniczny. Pozwala to na transportowanie ładunków w sposób bezpieczny i efektywny. Dlatego znaczenie ma właściwa konserwacja i bieżąca naprawa ewentualnych braków i usterek wynikłych z powodu użytkowania i amortyzacji.

MM Logistic Transport Norwegia
Grodzka 20/6
70-560 Szczecin
793 008 523
www.mmlogistics.com.pl