Czy nabiał jest dobrym artykułem spożywczym w diecie sportowca?
Żywność

Czy nabiał jest dobrym artykułem spożywczym w diecie sportowca?

Osoby uprawiające jakikolwiek sport w sposób zawodowy bądź amatorski muszą szczególną uwagę zwracać na swoją dietę. Oprócz odpowiedniej podaży witamin i składników odżywczych, muszą oni dostarczać również określoną ilość kalorii oraz makroskładników. Kalorie pozyskujemy odpowiednio z białka, tłuszczów i węglowodanów. Dla sportowców bardzo ważną rolę odgrywa białko, które ma determinujące znaczenie dla odżywienia mięśni oraz regeneracji organizmu po wysiłku. Czy białko pochodzące z takich artykułów spożywczych jak nabiał jest dobrym wyborem?

Makroskładniki w diecie sportowca

Nie bez powodu osoby, które regularnie uprawiają sport, przykładają ogromną wagę do swojej diety. Bardzo często korzystają oni z odpowiednio zbilansowanych cateringów dietetycznych bądź posiadają swojego osobistego dietetyka. Wszystkie osoby wykonujące co najmniej kilkukrotnie dodatkową aktywność fizyczną w ciągu tygodnia, automatycznie mają zwiększone dzienne zapotrzebowanie w diecie na kalorie, makroskładniki, witaminy oraz minerały. W przypadku sportowców jednym z głównych makroskładników, na który musza oni zwracać uwagę jest właśnie białko. Uczestniczy ono w wielu procesach, które zachodzą w ludzkim organizmie. Jest nieocenione podczas budowy mięśni oraz w czasie snu, gdy organizm się regeneruje. Sportowcy więc spożywają dużą ilość białka każdego dnia i często ich posiłki bazują na produktach białkowych. Mogą to być przykładowe artykuły spożywcze: nabiał, mięso, ryby, jajka czy też odżywka białkowa.

 

Zobacz także:

 

Artykuły spożywcze, będące dobrym źródłem białka w diecie

Wiemy już, że białko jest nieodłącznym elementem prawidłowo skomponowanej diety dla sportowca. Jednak niektóre osoby, które chcą rozpocząć racjonalne żywienie każdego dnia, mają ogromny problem z wyborem smakowitych, a zarazem wysokobiałkowych produktów do swojej diety. Jakie produkty więc są dobrym wyborem podczas diety z dużą zawartością białka? Oto krótka lista produktów, która zawiera artykuły spożywcze z dużą zawartością białka:

  • mięso: np. drobiowe, wołowina, wieprzowina, 
  • nabiał: np. twaróg, ser żółty, serek wiejski, 
  • ryby: np. pstrąg, dorsz, tuńczyk,
  • suplementy: np. odżywka białkowa bądź gainer,
  • inne: np. jaja.

Produktów wysokobiałkowych jest tak naprawdę całe mnóstwo. Jednak jakie produkty są najlepsze w przypadku diety wysokobiałkowej dla sportowca? 

Najbardziej opłacalnym produktem z bogatą zawartością białka jest oczywiście mięso. Jednak nie każdy akceptuje mięso i coraz więcej osób odchodzi raczej od spożywania go na co dzień. Są również osoby, które nie lubią mięsa w dużej ilości. W takim przypadku warto bliżej przyjrzeć nabiałowym artykułom spożywczym. Produkty takie jak twaróg czy serek wiejski są łatwo dostępne, a ponadto nie trzeba ich nawet przyrządzać. Są również znakomitym źródłem pełnowartościowego białka w diecie i można je spożywać bez żadnych ograniczeń.

Białko pochodzące z nabiałowych artykułów spożywczych

Najbardziej popularne produkty nabiałowe to oczywiście m.in. twaróg, serek wiejski, mleko czy też kefir. Są to bardzo dobrzy dostarczyciele białka w każdej diecie. Sportowcy bardzo cenią sobie nabiał, ponieważ jest również źródłem białka o pełnym rozkładzie aminokwasów. Oznacza to, że nabiał z artykułów spożywczych jest w pełni odżywczy. Jest to szczególnie ważna zaleta dla osób, które nie posiadają w swojej codziennej diecie mięsa. W takich przypadkach te osoby muszą zadbać o dostarczenie pełnowartościowego białka z innych produktów. Nabiał jest w tej sytuacji najlepszym wyborem. W kontekście artykułów spożywczych z nabiałem warto wspomnieć jeszcze, że posiadają one sporą ilość witamin, minerałów i składników odżywczych. Nabiał jest właściwie najlepszym dostarczycielem wapnia oraz witamin takich jak m.in. A, D oraz B. Warto więc na stałe wdrożyć do swojego jadłospisu produkty na bazie białka.

Mity na temat nabiału w diecie

Na temat nabiału można znaleźć wiele rozmaitych opinii w internecie bądź od znajomych i osób trzecich. Jedne są pozytywne, a drugie negatywne. Jednak większość z nich jest po prostu najzwyczajniej w świecie ogromnymi mitami, które już dawno zostały obalone. Nieprawdziwe informacje na temat artykułów spożywczych z nabiałem są najczęściej rozpowszechniane przez całkowicie niekompetentne osoby z tego tematu. Czego dotyczą największe mity na temat nabiału w diecie? Największe mity związane z nabiałem rozpowszechniają nieprawdziwe informacje na temat zatrzymywania przez nabiał wody podskórnej. Jest to kompletny mit, który już dawno został obalony przez naukowców oraz chociażby kulturystów, którzy regularnie startują w zawodach kulturystycznych i do ostatnich dni korzystają z nabiałowych artykułów spożywczych. Kolejnym mitem związanym z nabiałem jest jego rzekome utrudnianie utraty tkanki tłuszczowej. Tutaj za przykład po raz kolejny warto podać badania naukowe oraz zawodników ze sceny kulturystycznej, którzy są całkowitym zaprzeczeniem tego twierdzenia. Na końcu warto wspomnieć  o micie, jakoby białko z nabiału nie było w pełni odżywcze. Nic bardziej mylnego, ponieważ nabiał pełną gamę aminokwasów. Podsumowując nabiał w diecie sportowca jest jak najbardziej mile widziany. W wielu przypadkach jest to wręcz idealnym źródło białka, witamin oraz składników odżywczych.